ایمیل بخش مهمی از استراتژی بازاریابی آنلاین شما را تشکیل می دهد. با بیش از 280 میلیارد ایمیل ارسال شده در هر روز، این قطعا کانال بازاریابی ای است که نباید نادیده گرفته شود.
هنگامی که محصول یا خدمات عالی ای دارید که میخواهید مردم آن را بشناسند، می خواهید در مورد آن از پشت بام ها فریاد بزنید. لذا به بازاریابی ایمیلی به عنوان بلندگویی که به شما اجازه میدهد که این کار را انجام دهید، بیاندیشید.
بازاریابی ایمیلی میتواند برای مشاغل کوچک، روش بازاریابی بسیار مؤثری باشد. بازاریابی ایمیلی چیست؟ مفهوم اصلی آن، استفاده از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات است. اما تعریف بهتر بازاریابی ایمیلی، استفاده از ایمیل برای توسعه روابط با مشتریان بالقوه یا ارباب رجوع است. بازاریابی ایمیلی بخشی از بازاریابی اینترنتی است که شامل بازاریابی آنلاین از طریق وب سایتها، رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و غیره میشود. در اصل همان پست مستقیم است با این تفاوت که به جای ارسال نامه از طریق سرویس پستی، پیامها بصورت الکترونیکی از طریق ایمیل ارسال میشوند. در بهترین حالت، بازاریابی از طریق ایمیل به مشاغل اجازه می دهد تا مشتریان خود را آگاه نگاه داشته و پیام های بازاریابی شان را به مشتریان شان بفرستند.
بازاریابی ایمیلی می تواند شخصی سازی شود.
گروههای خاصی از مشتریان یا حتی افراد میتوانند هدف قرار گیرند. به عنوان مثال، ارائه پیشنهادهای ویژه به مشتریان در زمینه کالاها یا خدمات در روز تولد مشتری، از نمونههای شخصی سازی بازاریابی ایمیلی است (یک رستوران ممکن است در روز تولد مشتریانش یک ایمیل ارسال کند و 50٪ تخفیف از یک غذای اصلی را پیشنهاد دهد). بازاریابی ایمیلی به توسعه یک کسب و کار کمک میکند و با گذشت زمان ارتباط با مشتری را حفظ میکند که به طور امیدوارانه ای منجر به افزایش فروش و وفاداری مشتری می شود. بهترین عملکردهای بازاریابی ایمیلی شامل گسترش لیست ایمیل شخصی شما به جای خرید لیست (های) ایمیل (برخی از سایت ها، بانک ایمیل می فروشند) است و مشارکت دادن افراد در انتخاب لیست ایمیل تان به جای امتناع از آن یعنی روش opt-out یا استفاده از بازاریابی ایمیل مبتنی بر اجازه (به دستورالعمل مشتری یا دریافتکننده ایمیل (یا پیامهای مستقیم دیگر) برای لغو دریافت کالا، اطلاعات یا پیام بازاریابی گفته میشود). همچنین ایمیل باید برای نگاه کردن در تلفن همراه بهینه شود، زیرا طبق آمار بیش از نیمی از ایمیل ها، در گوشی های تلفن همراه باز و نگاه می شود.
مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی
بازاریابی محصولات یا خدمات شما از طریق ایمیل میتواند راهی سریع، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه باشد که منجر به دستیابی به مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی از طریق تشویق به بازدیدهای مکرر از وبسایت تان میشود.
بازاریابی ایمیلی میتواند به شما امکان ایجاد پیامهای هدفمند و شخصی را بدهد که منجر به ایجاد روابط معنی دار با مشتریانتان می شود. همچنین میتواند نرخ پاسخگویی (نرخ پاسخ تعداد کل مشتریانی که به تلاشهای سازمان شما جهت برقراری ارتباط پاسخ داده اند (چه مثبت چه منفی) را اندازه گیری میکند) را برای کمپین های بازاریابی مستقیم (یکی از انواع بازاریابی است که در آن، فرایندهای مربوط به بازاریابی و ارتباط با مشتریان به جای اینکه به صورت انبوه انجام شود، صرفاً برای مشتریان بالقوه یا بالفعل که هویت و تعداد و مشخصات آنها تا حد زیادی مشخص است، طراحی و اجرا میشود) بهبود بخشد.
با این حال، مهم است که از بازاریابی ایمیلی استفاده مفرط نکنید. دریافت ایمیلهای بازاریابی در صورت نامربوط بودن، بیش از حد تکراری یا ناخواسته بودن، می تواند منجر به عصبانیت افراد شود.
مزایای بازاریابی ایمیلی
دو مزیت بزرگ بازاریابی ایمیلی، قیمت و سهولت است. ارسال نامه الکترونیکی روشی ارزان برای تبلیغ شرکت و محصولات یا خدمات آن در مقایسه با بسیاری از انواع دیگر بازاریابی است. همچنین تنظیم و پیگیری یک کمپین بازاریابی ایمیلی بسیار آسان است و این یک نوع بازاریابی بسیار در دسترس برای مشاغل کوچک است.
مزایای بازاریابی ایمیلی شامل موارد زیر است:
مقرون به صرفه بودن – هزینههای بازاریابی از طریق ایمیل می تواند بسیار پایین تر از بسیاری از اشکال دیگر بازاریابی باشد. در بازاریابی ایمیلی هزینه تبلیغات، چاپ یا هزینه فضای رسانه ای وجود ندارد.
مبتنی بر اجازه - لیست بازاریابی شما توسط افرادی تشکیل می شود که به طور فعالانه، دریافت ارتباطات ایمیلی از شما را انتخاب کرده اند. احتمال بیشتری وجود دارد مشتریانی که واقعاً به محصولات یا خدمات شما علاقهمند هستند، با تجارت تان سر وکار داشته باشند.
طراحی انعطاف پذیر – میتوانید متن، گرافیک یا فایلهای ضمیمه را بفرستید. هر کدام که برای پیام شما متناسبتر باشد. انتخاب گزینه های طراحی، زمینه ای برای انتقال نام تجاری تان فراهم میکند.
مقیاس پذیری - از بازاریابی ایمیلی می توان برای دستیابی به مخاطبان زیاد یا لیستهای هدف کوچکتر استفاده کرد.
شخصی سازی و تقسیم بندی - با بازاریابی ایمیلی می توانید پیام ها را شخصی سازی کنید. همچنین میتوانید لیست بازاریابی خود را بخش بندی کنید، به طوری که مشتریان تان پیامهایی را از شما دریافت کنند که به آن علاقمندند – این امر به تقویت تعامل آنها با شما کمک میکند.
اشتراک گذاری – ارسال و اشتراک گذاری محتوای ایمیل شما برای افراد آسان است و باعث میشود از طریق بازاریابی کلمه ای یا ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ (زمانی اتفاق میافتد که استراتژی یک کسب و کار این باشد که مخاطبان خود را تشویق به انتقال پیام بازاریابی خود کند. این روش، شباهت بسیاری با منتشر شدن ویروس در محیط اطراف دارد و دقیقاً به همین دلیل است که نام ویروسی یا وایرال بر روی آن گذاشته شده است) برایتان اعتبار ایجاد کنند و ممکن است باعث پیروی مشتریان جدید از برندتان شود.
تغییر و افزایش فروش-اگر مطلب جدیدی دارید، مردم می توانند بر روی لینک ها کلیک کرده و فراخوان عمل (یا CTA مخفف Call To Action عبارت است از دعوت از افراد برای انجام کاری. در بازاریابی، به خصوص در بازاریابی دیجیتال، فراخوان عمل دستوری است که مخاطب را وادار به انجام یک واکنش از پیش طراحی شده میکند. استفاده از عباراتی چون "برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید" یا "همین حالا از ما خرید کن " مثالهایی از این دستورها هستند) را بلافاصله دنبال کنند. بازاریابی ایمیلی همچنین در هر مرحله از فرایند خرید موثر است. به عنوان مثال، شما می توانید برای انتخاب محصول تان، روی کسی تأثیر بگذارید، روابط با مشتری را پس از معامله گسترش دهید و همچنین آنها را به خریدهای بعدی ترغیب کنید.
قابلیت اندازه گیری - با استفاده از نرم افزار تحلیلگر وب می توانید موفقیت یک کمپین را ارزیابی کنید. به راحتی می توانید نسخه های مختلف، عناوین موضوع و طرح های مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک موثرتر است. این قابلیت به شما امکان بهینه سازی کمپینهای آینده را می دهد.
معیار(بهینه کاو) (Benchmark) به زبانی ساده، به معنای استاندارد یا مجموعهای از استانداردها است که میتواند معیاری برای اندازه گیری و سنجش عملکرد یک قطعه، یک ویژگی، یک برنامه یا یک قابلیت در حوزههای مختلف باشد) - شما میتوانید نتایج خود را نسبت به دیگران در صنعت خود مقایسه کنید. بسیاری از گزارشهای معیار بازاریابی ایمیلی به طور رایگان، در دسترس است. با جستجوی آنلاین، این موارد را خواهید یافت. داده های بهینه کاوی می توانند به شما در ارزیابی و اولویت بندی فرصتهای بهبود کمک کنند.
قبل از ارسال تست کنید-تست A / B (در حقیقت، تست A/B روشی فوقالعاده جهت تعیین بهترین استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین برای کسبوکار شماست که بر پایهی مقایسهی حالات مختلف بنا شده است. در این روش، دو نسخه از یک صفحه وب سایت ایجاد میشود که در یک نسخه عنصر مورد آزمایش به شکل A و در نسخهی دیگر به شکل B قرار داده می شود. سپس این صفحات، در یک بازه زمانی معین 3 تا 10 روز، به صورت تصادفی به کاربران نمایش داده میشود (به این معنی که یک کاربر ممکن است صفحه A و کاربر دیگری صفحه B را به صورت همزمان مشاهده کنند. در نهایت، با مقایسهی عملکرد کلی هر دو نسخه میتوانید نسخه نهایی وبسایت را به گونهای طراحی کنید تا بالاترین نرخ تبدیل کاربر به مشتری را دریافت نمایید. قبل از ارسال میتوانید از عنوان ایمیل، فراخوان عمل، شخصی سازی، کپی ایمیل، تصاویر یا پیام ها تضمین کرد که محتوای ایمیل شما موثر است.
مزاحمت کمتر-برخلاف بازاریابی تلفنی، گیرندگان میتوانند پیام های شما را در زمانی که برای آنها مناسبتر است، بخوانند. مشتریان اگر تمایل دارند پیام های مختلفی را از شما دریافت کنند می توانند ترجیحات خود را به روز کنند یا اگر نمی خواهند با شما ارتباط ایمیلی داشته باشند، می توانند اشتراک خود را لغو کنند.
سازگار با محیط زیست - بازاریابی ایمیلی بهتر از بازاریابی مستقیم از نوع پستی برای محیط زیست است زیرا هیچ چیزی چاپ و توزیع نمیشود.
صرفه جویی در وقت - از طریق اتوماسیون می توانید براساس عملی که مشتریان در وب سایت تان انجام داده اند، ایمیل هایی را برایشان ارسال کنید - به عنوان مثال، هنگامی که کاربر به وب سایت شما وارد می شود، یک ایمیل خوش آمدید ارسال کنید یا اگر کاربر یک سبد خرید آنلاین را ترک کند، یک ایمیل با انگیزه تخفیف بفرستید. پس از ایجاد یک الگو، می توانید برای چندین کمپین ایمیلی از آن استفاده مجدد کنید.
بازاریابی بلادرنگ-از طریق بازاریابی ایمیلی می توانید بلادرنگ با مشتریان خود در ارتباط باشید. با استفاده از محرکهای خودکار از قبیل فعالیت وب سایت، خریدهای اخیر یا رها کردن سبد خرید می توانید در زمان مناسب، در مکان مناسب و با پیشنهاد مناسب به مخاطبان مناسب دست یابید.
معایب بازاریابی ایمیلی
برخی از مشکلات احتمالی بازاریابی ایمیلی شامل موارد زیر است:
اسپم (هرمه)- ایمیل تجاری یا 'هرمه' باعث عصبانیت مصرف کنندگان می شود. اگر پیام های شما به افراد مناسب فرستاده نشود، گیرنده ممکن است ایمیل تان را حذف یا لغو اشتراک کند. شما باید اطمینان حاصل کنید که بازاریابی ایمیلی تان با قوانین حفظ حریم خصوصی و محافظت از داده ها مطابقت دارد و به درستی برای افرادی که می خواهند آن را دریافت کنند، هدف گذاری شده است. میزان کلیک (CTR یا همان نرخ کلیک نشان میدهد به ازای نمایش یک صفحه، آگهی یا ایمیل چه تعداد کلیک بر روی آن انجام شده است) برای ایمیل های بدون هدف احتمالاً نرخ کلیک بسیار پایین است.
ایمیل های تحویل داده نشده- ممکن است ایمیل های دارای طراحی ضعیف تحویل داده نشود. ایمیل هایی که از عناوین کلیدی یا کاراکترهای خاص در عنوان یا محتوای ایمیل استفاده میکنند، به عنوان مثال، رایگان، اینجا را کلیک کنید و . ممکن است توسط نرم افزار ایمیل و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی فیلتر شوند. اگر لیست های بازاریابی ایمیلی خود را به روز نکنید، ممکن است به آدرسهای ایمیلی اشتباهی بربخورید و در نهایت پیام های شما به شخص مناسب نخواهد رسید.
مشکلات طراحی – ایمیل تان باید به گونه ای طراحی شود که در سیستم ها و دریافت کنندگان ایمیلی مختلف نشان داده شود. ممکن است با انتخابی بین دو موضوع طراحی و عملکردی روبرو شوید. برخی از افراد تصمیم می گیرند فقط ایمیل های متنی دریافت کنند، در نظر بگیرید که اگر پیام موردنظر شما به این صورت باشد، چگونه باید متن تان ظاهر شود.
مشکلات اندازه – فایلها باید برای بارگیری سریع به اندازه کافی کوچک باشند. بارگذاری ایمیل های حاوی تصاویر زیاد ممکن است خیلی زمانبر شود و مخاطبانتان را ناامید و بی علاقه کند.
منابع و مهارت ها – برای یک کمپین ایمیلی موفق باید از متن، طراحی و لیست بازاریابی درست، اطمینان حاصل کنید. اگر وقت و مهارت کافی برای انجام این کار در خانه ندارید، برخی از این عناصر را برون سپاری کنید.
تفکیک لیست های بازاریابی ایمیلی تان
اگر بازاریابی ایمیلی بر روی افرادی که می دانید به پیشنهاد شما علاقمندند، متمرکز شود موفق تر خواهد بود. مشتریانی که مایل به ثبت نام در لیست بازاریابی ایمیل شما هستند، تمایل بیشتری به خواندن پیام های ایمیل تان دارند. افراد وقتی ایمیلی دریافت می کنند که بی ربط به آنها است عصبانی می شوند و احتمالاً پیام های بازاریابی یا هرمه های مربوط به کار شما را بدون اینکه بخوانند حذف می کنند. آنها همچنین می توانند تصمیم بگیرند که از کلیه ارتباطات بازاریابی ایمیل شما لغو اشتراک کنند. به عنوان مثال، اگر پیشنهاد ویژه ای در سخت افزار کامپیوتر دارید، اگر آن را فقط برای افرادی که مسئول خرید آی تی هستند تبلیغ کنید، موثرتر خواهد بود.
تقسیم بندی لیست بازاریابی ایمیل تان
پس از ایجاد بانک اطلاعاتی تفضیلی، ترجیحات و علاقه های مشتری، می توانید لیست بازاریابی ایمیلی خود را به گروه های هدف مشتریان، تقسیم کنید. مشتریان تان را بر اساس بازارهای هدف در استراتژی بازاریابی خود تقسیم کنید. این امر باعث می شود پیام رسانی تان مرتبط تر شود و نرخ بازکردن ایمیل و کلیک کردن افزایش یابد که به نوبه خود می تواند منجر به افزایش فروش شود.
خصوصیات مدنظر برای بخش بندی لیست ایمیل های ارسالی:
- سن
- جنسیت
- محل جغرافیایی
- پیشینه رفتار خرید
- علایق
- عنوان شغلی
- عملکرد شغلی
- صنعت مدنظر.
به عنوان مثال، اگر می خواهید رویدادی را در یک منطقه خاص تبلیغ کنید، می توانید لیست بازاریابی ایمیل خود را بر روی کدپستی یا مناطق مورد علاقه تقسیم کنید. همچنین می توانید مخاطبان تان را بر اساس اطلاعات جمعیتی شان به گروه های شخصیتی تقسیم کنید و پیام های هدفمند را درباره محصولاتی که ممکن است به آن علاقه خاصی داشته باشند ارسال کنید.
پنج مورد ضروری بازاریابی ایمیلی برای موفقیت کمپین تبلیغاتی
تبلیغ محصولات یا خدمات شما از طریق ایمیل می تواند یک شکل قدرتمند و انعطاف پذیر از بازاریابی مستقیم باشد. شما می توانید پیام خود را متناسب با انواع خاصی از مشتری و علایق آنها تنظیم کنید. همچنین می توانید از طریق ایمیلهای مرتبط و به خوبی هدف گیری شده که مورد علاقه گیرندگان است با مشتریان رابطه برقرار کنید و مشتری های جدیدی بدست آورید.
- موضوع ایمیل: بسیاری از افراد با دیدن عنوان موضوع در صندوق ورودی خود، انتخاب میکنند که چه چیزی را بخوانند. عنوان موضوع شما باید کوتاه باشد و در حالت ایده آل بیش از 50 کاراکتر نباشد. از کلمات کلیدی و زبانی استفاده کنید که احساس فوریت ایجاد می کند و انگیزه بخش است. به عنوان مثال، (لباس شنا مردانه - 20٪ تخفیف - نیمه شب به پایان می رسد).
- آن را مرتبط، جذاب و مستمر نگه دارید- از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید تا به مردم در مورد موضوعاتی که به آن علاقه مند خواهند شد بگویید. شما باید آن را ساده حفظ کنید، در جملات تان از کلمات کلیدی استفاده کنید و شخصی سازی را با درج نام گیرنده لحاظ کنید. شما می توانید لیستهای بازاریابی خود را بر اساس ترجیحات و علاقه های مشتریان بخش بندی کنید، به طوری که از طریق شما ایمیل هایی که به آنها مربوط باشد دریافت کنند.
3. فراخوان عمل را شفاف کنید- از ابتدا مشخص کنید که میخواهید مشتری هنگام باز کردن ایمیل تان چه کاری انجام دهد. با قرار دادن فراخوان عمل، در موقعیتی برجسته، شانس موفقیت را به حداکثر برسانید و از زبانی استفاده کنید که انگیزه بخش اقدام باشد، به عنوان مثال الان قرار ملاقات رزرو کنید.
4- امتناع: شما از نظر قانونی موظفید به دریافت کنندگان ایمیل این فرصت را بدهید که بتوانند از دریافت خبرنامه شما انصراف دهند. در هر نسخه ای که ارسال میکنید باید گزینه "لغو اشتراک" وجود داشته باشد.
5.کمپین های خود را اندازه بگیرید: نظارت و اندازه گیری عملکرد کمپین های ایمیل بسیار مهم است تا اطمینان حاصل کنید که، از نظر محتوا، موضوع، زمان انتشار و غیره . چه چیزی کار می کند و چه چیزی نه. شما باید تعدادی از معیارها از جمله نرخ بازکردن ایمیل، نرخ کلیک کردن و نرخ تبدیل را بررسی کنید.
بازاریابی از طریق رسانه¬های اجتماعی(Social Media Marketing ( SMM
بازاریابی ,ایمیل ,ایمیلی ,های ,یک ,تان ,بازاریابی ایمیلی ,می توانید ,از طریق ,خود را ,ممکن است ,لیست بازاریابی ایمیل ,مزایای بازاریابی ایمیلی ,بازاریابی ایمیلی استفاده ,معایب بازاریابی ایمیلی
درباره این سایت